NÄR LIVET STÄLLS PÅ SIN SPETTS

Tänk så snabbt det kan gå...
Du duschar ena stunden och i nästa stund har du fått en hjärnblödning
Det var ungefär så det hände i fredags för min mor
Dom skulle på mina föräldrar och mor hade gjort vid sig och skulle bara ta på sina strumpbyxor
Plötsligt blev hon jätte yr och fick en hemsk huvudvärk, blev illamående och kunde inte stå på benen-
Far ringde mig ( tack och lov bor vi bara 4 minuter bort med bil ) och ville ha numret till ambulansen
Förvirring uppstod och efter ett tag sa han att mor inte kunde prata, där och då förstod jag att något hänt.
Slängde mig in i bilen , som egentligen Cassandra skulle haft till jobbet och körde hem till mina föräldrar.
Sen gick det snabbt, jag ringde ambulans direkt och undertiden de var på väg gjorde jag lite kontroller på mor för att se om det möjlig, en var en stroke.
Uteslöt detta ganska snabbt
Mor fick fram att det nog bara var influensan....
Eh, knappast mor lilla .....
Ambulansen kom , hon fick nålar överallt och sen for de iväg med blåljusen
Kvar stod jag i röran efter ambulanspersonalen och chocken började komma
Plockade undan, tog med mig Dino hem till Lasse innan jag körde till sjukhuset
Då fick jag veta av läkaren att läget var kritiskt, mor hade fått en hjärnblödning och de väntade bara på svar från  neurologerna i Lund och under tiden förklarade han att de mest troligast skulle söva mor och skicka henne med ambulans till Lund för operation.
Fattar ni hur mycket som rusar igenom ens hjärna då ...
Jag kände direkt hur min egna puls började rusa och hjärtat dunka i bröstet samtidigt som jag tänkte
INTE NU INNAN JUL
Precis som jag tänkte när far fick sin stroke 14 dagar innan Cassandras student
Efter ett tag kom läkaren tillbaka och berättade att Lund tyckte det verkade som om blödningen stagnerat och det tyckte att de skulle avvakta.
Sagt och gjort , mor rullades in på exakt samma avdelning och rum där far legat 6 månader tidigare
Hon kopplades upp till allahanda mätinstrument och sen kom personalen var 5 minut och gjorde olika tester på henne som frågade namn, datum, plats, lyft höger arm, vänster ben , följ pennan med blicken m.m
Stackars mor , hon var helst slut

Läget idag är fortfarande kritiskt och inte helt stabilt pga av att de INTE får ner hennes blodtryck som de hade önskat vilket förbryllar dem en hel del och så längde det är så högt så får hon absolut inte anstränga sig . Dvs , hon får absolut inte lämna sängen.
Läkarna ska försöka få ordning på trycket och när det blir stabilt så ska de nog gå vidare och kolla hennes hjärta
Men först måste hon vara någorlunda utom fara

Hur är det med henne i övrigt ?
Piggare men trött, pratar och kan röra sig ser det ut som ganska bra förutom vänster arm som är lite okontrollerad men utöver det så ser det bra ut JUST NU men som läkaren säger allt kan fortfarande förändras och ställas mot sin spetts, vi får ta en dag i sänder helt enkelt och hoppas på det bästa.

Inga kommentarer:

AMERIKA BESÖK

Hinner inte riktigt med bloggen nu för tiden Har amerika besök just nu Lisa och Seth som jag jobbade hos i Los Angeles för 27 år sen är o...